DATA : 14.02.2005                                                 Nr. 1

 

 

 

REVISTĂ LUNARĂ A GRUPULUI ŞCOLAR SĂVÂRŞIN

 

 

 

ÎNDEMN

 

De Prof.Hădan Ana-Maria

 

 

 

 

            Talentul este un dar, o favoare, un Har Dumnezeiesc.Caută deci să-l meriti, străduieşte-te să-l faci să rodească.Nu fii ca sluga rea ,care a îngropat talantul dăruit de stăpân.Cultivă-ţi talentul! Informează-te, citeşte mult şi din când în când verifică-te cu un cunoscător.

 

„Viaţa artistului trebuie făcută din cel puţin trei părţi :o parte de viaţă omenească, care îl va învăţa pe artist cunoaşterea omului, o parte de meditaţie şi visare singuratică şi o parte de muncă tehnică.”                                                                                                                   (Andre Maurois)

 

Bucură-te de creaţia ta care s-a înfiripat în singurătate şi împărtăşeşte bucuria ta şi celorlalţi.Numai astfel recapeţi conştiinţa că sufletul nostru omenesc este o flacără din flacăra Creatorului.

 

 

 

        Singur                 

                  

         de Raul Marius Popa  

               cls.a X-a       

 

 

 

E seară, vântul adie uşor     

Eu parcă aş dori să mor.     

Să mor de atâta dor             

Cu el aş vrea să zbor            

 

 

Să zbor la uşa ta,                  

Iar tu-mi vei descuia.            

Şi poate voi intra                  

Cu dor te-oi săruta...            

 

 

Acesta-i doar un vis amar    

Ce-mi pune inima pe jar.     

De dorul tău aceea care,       

Dragostea mea n-o mai are.          

 

Eu tot în seară singur stau   

O lacrimă şi-acum mai dau,

Mă prinde dorul după tine  

Căci ai fost totul pentru mine.               

 

Din toată dragostea cea fost

Acum nimic nu are rost.                        

 

 

 

 

 

         Anotimpul rece            

                  

              de Lunga Cristina  

                     cls.a VI-a A     

 

 

 

Natura de toamnă vestejită, 

De zăpadă a fost albită.                 

Câmpul,dealul,văile,            

Satul şi pădurile.         

 

 

O doamnă crăiasă                

Cu trenă de mireasă,            

A venit grăbită

Cu faţa albită.

 

 

A suflat o dată tare,

A trecut peste hotare,

A ajuns până-n pământ

Totul este tremurând.

 

 

Crăiasa fericită tare

De-ntâmplarea asta mare,

A văzut ceva ciudat,

Că oamenii n-au îngheţat.

 

 

Atunci ea s-a supărat

Şi mai tare a suflat,

Oamenii nu se răcesc

Deoarece ei se iubesc.

 

        

JOCUL ANOTIMPURILOR

                             

 de Andreea Petraşca

                                  cls.a VI-a A

 

 

Primăvara cu ghiocei

Zambile şi anglicei

Le-a-ntrecut pe celelalte

Este prima dintre toate.

 

Vara vine după ea,

Chiar dacă este a doua.

Ea a fost cea mai deşteaptă,

A adus căldura toată.

 

Vine-ncet şi pictoriţa

Să vopsească frunzuliţa.

Ştiţi doar bine cine este,

Toamna, care povesteşte.

 

Pământul este îmbrăcat

Blană albă şi-a luat.

Frigul cu ea l-a adus,

Iarna, la noi a ajuns!

 

   PRIETENIA                                                                                       De                                                     Lunga Cristina

Cls.a VI-a A

 

 

Un om poate fi simpatizat,

O persoană poate fi împărat,

O prietenie adevărată,

Este mai mult decât împărăţia toată.

 

 Prietenia ajută la înţelegere,

Te salvează de la pierdere,

Ea poate fi adevărată

 Atunci când nu e înşelată.

 

Legăturile dintre oameni sunt frumoase

De aceea sunt puse la încercări anevoioase,

Dar când iubirea este mare

Poate învinge orice încercare.

 

 

 

 

 

 

MEDITAŢIE

                                de Răducea Coralia

 

Simt că se întâmplă ceva cu mine

Parcă alerg,

Parcă mă joc,

Dar totuşi nu fac nimic.

Stau într-o continuă meditaţie;

Însă simt că mă schimb,

Încep să cred în orice...

Oare-i posibil?

Redevin copil?

 

ROMÂNIA ŞI OAMENII EI

                                      de Ioana  Gabor – clasa a VI –a B

 

 

România este ţara mea.Este o ţară frumoasă,având toate formele de relief, şi este

împărţită în mai multe zone, fiecare  având caracteristicile ei deosebite:

 În N este Maramureşul.Maramureşenii sunt oameni mai duri, mari meşteri în prelucrarea lemnului, creând adevărate opere de artă prin renumitele porţi şi troiţe maramuraşene.Sunt în acelaşi timp şi veseli,păstrând cu străşnicie tradiţiile populare, au costume populare predominant roşu şi negru, definitorii la bărbaţi sunt coloapele maramureşene, iar la femei fustele foarte scurte şi cămăşile cu multe volane.

Tot în N este Ţara Oaşului, care nu se deosebeşte foarte mult de Maramureş având acelaşi port şi obiceiuri.Mândria acestui ţinut este cimitirul vesel de la Săpânţa.

 În N-V ţării este Bihorul.Bihorenii sunr oameni harnici şi veseli.Ocupaţia lor de bază fiind creşterea animalelor şi prelucrarea lemnului.Au o muzică populară foarte frumoasă şi ritmată, caracteristic fiind vioara şi goarna.Portul popular este multicolor, cu poale largi şi cămeşi înfodorate.

În S-V ţării este Banatul.Este zona socotită cea mai bogată a ţării.Bănăţenii sunt socotiţi oameni făloşi, egoişti, caracteristici influenţate de convieţuirea acestora cu mironitatea germană şi maghiară.Portul popular este multicolor încărcat cu broderii ,paiete şi mărgele.Instrumentul caracteristic muzicii din Banat este taragotul.Ocupaţia de bază a oamenilor din Banat este agricultura şi creşterea animalelor.                                   Centrul ţării este ocupat de Ardeal.Oamenii molcomi, calmi şi aşezaţi au un nivel de trai mult peste media ţării.Portul din străbuni este predominant alb-negru.

 În S este Oltenia.Este o zonă predominant de câmpie ,ocupaţia de bază fiind agricultura.Costumele populare sunt alb-roşu, caracteristice fiind  maramele de borangic.Muzica este hăulită ,iar la joc caracteristică este sârba.

 În S-E ţării este Dobrogea.Zonă totală de câmpie.Beneficiază din plin de turismul de la Marea-Neagră.Oamenii sunt sobrii, arşi de soare şi bătuţi de vânt.Se ocupă cu agricultura, creşterea animalelor şi pescuitul.Au o muzică melodioasă şi costume populare  alb-bleumarin.

 În centrul sudic al ţării este Muntenia.Muntenii sunt oameni aspri împrumutând aceasta din munţi.Ocupaţia de bază este creşterea animalelor şi industrializarea lemnului.Este o zonă cu întinse podgorii.

 În N-E ţării este Moldova.Ea este presărată cu cele mai multe şi frumoase mănăstiri ,ctitorite de înaintaşii noştri, mari domnitori ai Moldovei.Este o zonă săracă, ocupaţia de bază fiind agricultura.Are de asemenea multe şi întinse pidgorii.Moldovenii sunt oameni credincioşi respectând cu strajnicie tradiţiile populare.Portul este predominant alb-negru, caracteristic fiind fotele şi bundiţele brodate multicolor.

Aceasta este Ţara mea cu bogăţiile ,frumuseţile şi oamenii ei.

 

 

 

 

DROGURILE

 

FII PRUDENT, NU DEPENDENT!

 

            Mulţi tineri cred că nu li se poate îmtâmpla nimic rău dacă consumă o singură dată droguri.Nu este adevărat! De cele mai multe ori o singură doză este de sjuns pentru ca să vă determine să consumaţi ulterior droguri din ce în ce mai tari. Aveţi grijă, nu vă amăgiţi cu gândul că voi nu puteţi deveni dependenţi. O doză luată azi vă îndeamnă spre o nouă încercare, o simplă curiozitate vă poate duce la dependenţă.

         Citiţi cu atenţie acest articol şi convingeţi-vă de efectele nefaste ale drogurilor.

         Cele mai cunoscute droguri şi efectele lui sunt :Extasy, Cocaina, Heroina, etc.

         De la cele mai uşoare la cele mai periculoase, legale sau interzise, drogurile sunt de mult o realitate cu care ne confruntăm zilnic.

         Drogul este orice substanţă chimică care atunci când este introdusă în organism modifică (în rău) modul în care funcţionează acesta sau modul în care o persoană se comportă, gândeşte şi se simte.

        Drogul nu este prietenul tău. Nu tu îl controlezi pe el, ci el ajunge să te controleze pe tine. Dependenţa este ceva de care nu scapi sau scapi mai greu de cât îţi închipui. Cu drogurile mai bine să păstrăm o relaţie platonică…

      La prima vedere drogul pare ceva ispititor sau oarecum inofensiv. Nu te lăsa dus/ă sau sedus de aparenţe…

      Alcoolul afectează judecata. Consumul îndelungat şi abuzul duce la dependenţă.

     Consumul băuturilor alcoolice duce la îmbolnăvirea creierului şi ficatului. Renunţarea bruscă poate produce anxietate, tremur, halucinaţii, convulsii.

      Tutunul. Fumul ţigărilor conţine circa 400 de substanţe chimice, iar o mare parte sunt cancerigene. Cea mai periculoasă este nicotina, care provoacă dependenţa de ţigări, îmbolnăvirea plămânilor şi a căilor respiratorii.

      Tranchilizantele sunt deseori prescrise de medic pentru ameliorarea durerilor provocate de boli incurabile (cancer)…Folosirea îndelungată creează dependenţă fizică şi psihică.

      Canabisul (cânepa indiană), marijuana şi haşişul, uleiul de haşiş se fumează, se inhalează sau se mănâncă. Toate formele de canabis conţin THC, o substanţă care afectează creierul.

      Extazy este un drog  sintetic aflat sub forma unor pilule albe sau colorate. Consumul acestui drog provoacă confuzii, depresii, anxietate severă, dependenţă şi paranoia.

      Opiumul se află sub forma unui praf care se extrage din mac, se fumează, se mănâncă sau se injectează. Este un narcotic care poate induce într-o primă fază o stare de euforie, după care somnolenţă, greaţă şi vomă. O supradoză poate provoca convulsii, comă, moarte.

      Cocaina este o pudră albă cristalizată. Se inhalează, injectează sau fumează. Produce euforie, nelinişte, febră, lipsa apetitului. Pe termen lung produce paranoia, moarte. Supradoza duce la stop cardiac şi stop respirator.

      Heroina este o pudră albă sau maro şi dintre toate drogurile este cel mai periculos narcotic. Supradoza poate duce la convulsii, comă, moarte.

      După ce v-am făcut  o mică prezentare a  celor mai cunoscute stupefiante (droguri) vă putem da un sfat : NU ÎNCERCAŢI CONSUMUL ACESTOR PRODUSE care mai devreme sau mai târziu aduc MOARTEA.

 

                           De Matei Elena Adriana -  Cls.a IX-a

 

 

Chiulul…la noi

 

 

 

      Fiind prima apariţie a acestei reviste, m-am gândit să vă explic câte ceva despre chiul. Nu zic că unii dintre voi nu cunosc această ocupaţie, alţii fiind chiar profesori, dar pentru necunoscători voi scrie ceva.

      Chiulul mai este cunoscut şi sub numele de fuga de la ore. Când se află în prima zi de şcoală, în clasă majoritatea elevilor spun că ei vor fi silitori, vor învăţa şi nu vor chiuli niciodată. Aiurea.

      Oricât ai vrea să nu chiuleşti, sunt unii profesori pe care pur şi simplu nu suporţi să îi vezi toată ziua. Şi la acei profesori pe care nu îi urăşti atât de mult, bineînţeles dacă există, mai chiuleşti pentru că vedeţi voi, la un moment dat te mai saturi şi de şcoală ca de toate. Într-adevăr există şi elevi care nu prea chiulesc şi se interesează mai mult de şcoală.

      Trebuie să recunosc că chiulul nu este la fel de eficient ca şcoala, poate chiar nu îşi are rostul, el are faze bune şi faze proaste.

      Faza bună este că vacanţele atât de puţine şi de scurte sunt prelungite, iar faza proastă este că dacă într-adevăr vrei să faci şcoală şi să devii ceva în viaţă, să ai o meserie bună, ai nevoie de şcoală, pentru că niciunde nu mai prea poţi să te angajezi fără facultate. Eventual, pentru a rămâne acasă poţi să lucrezi cu ziua pe la vecini sau să urci cu oile la munte. Nu zic că meseria de cioban nu este bănoasă, dar unul care se respectă…nu prea cred că o doreşte.

      Prin urmare aşa cum v-am spus, chiulul nu trebuie practicat.

      ELEVI,TREZIŢI-VĂ! E vremea şcolii.

Ţare are nevoie de intelectuali, nu de ciobani, aşa că înainte să chiuliţi gândiţi-vă de două ori la ceea ce faceţi.

 

                               Vodicean Cătălin

                                   Cls.a IX_a

       

 

 

 

 UN

   CHIULANGIU 

 

ABUZUL

 

 

      Am abordat această temă deoarece multe dintre cazuri au fost şi sunt cazuri de abuz, fie că este vorba despre abuzurile suferite de voi, fie de persoane pe care le cunoaşteţi.

 

Ce este abuzul (maltratarea)?

 

       Orice atac prin care se produc vătămări corporale, tulburări psiho-emoţionale şi expuneri la situaţii periculoase, percepute ca fiind periculoase de către copil, constituie abuz. Abuzul îi răneşte atât pe copii, cât şi pe cei din jur.

 

 

      Tipuri de maltratare

 

       Abuz fizic : rănirea copilului prin bătăi, lovituri, pedepse, rănire, otrăvire, arsuri.

 

      Abuzul emoţional (psihologic). Este un comportament inadecvat al adultului faţă de copil, cu efecte negative asupra dezvoltării personalităţii acestuia. Respingerea copilului, izolarea forţată, terorizarea, ignorarea, coruperea lui sunt forme ale acestui tip de abuz.

 

       Abuzul sexual. Acesta constă în atingeri şi contact sexual cu copiii, expunerea copilului la vizionarea filmelor porno sau a revistelor de acest gen.

 

       Neglijarea copilului reprezintă o ucidere necruţătoare a spiritului uman.

 

       Efectele abuzului sunt diferite în funcţie de vârsta copilului,personalitatea acestuia şi de natura abuzului.

 

 

          De Matei Elena Adriana -  Cls.a IX-a

 

 

 

 

REBUS :

                   De Bugiu Simona

                                   Cls.a VI-a A

1.Mijlocul de comunicare între persoanele aflate la distanţă.              

2.Convorbirea dintre două sau mai multe persoane.

3.Îl folosim pentru a scrie din el cuvinte necunoscute.

4.Limba vorbită.

5.Povestirea se mai numeşte.....

6.Obiectul de studiu de unde învăţăm.

7.Poezia lirică în care este descrisă natura.

8. Formează alfabetul.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Găsiţi în careul de mai jos cuvintele care au acelaşi sens şi care se deosebesc prin formă.

 

 

 

 

Z

D

I

C

Ţ

I

O

N

A

R

 K

L

O

A

P

Q

P

Y

H

W

H

D

B

R

G

Z

E

R

T

X

T

R

Y

T

B

L

R

V

P

U

J

G

T

E

O

Q

A

K

L

Y

J

V

O

C

A

B

U

L

A

R

A

L

M

S

C

R

I

E

R

E

J

I

D

V

O

L

U

M

F

D

T

I

P

Ă

R

I

T

U

R

Ă

L

E

X

I

C

O

N

M

H

P

 

 

 

 

 

 

CUGETĂRI

                           

   Fă bine ceea ce faci,că numai                        

făcând bine vei fii părtaş la frumuseţea lumii.                  

                   (Jean Ballard)    

                           

   Caută a trezi pe oameni cum trezeşte                    

Dumnezeu toate în fiecare dimineaţă prin                         

lumină.               (Cugetări) 

                  

   Toate câte cereţi ,rugându-vă                       

să credeţi că le-aţi luat şi le veţi                        

avea. (Marcu 11,24)   

 

   Nu plânge pentru că s-a                      

terminat, zâmbeşte pentru că                        &